Ebomvini Primary School

6 december 2018 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Vanochtend zouden we met de leraren spreken die Pamela les geven om hun visie te horen op Pamela en haar toekomst. Vanuit Theresa, Codesa en vooral Noncedo, kwam het advies om Pamela in 2020 naar een Boardingschool te sturen. Noncedo met name was daar heel uitgesproken over, ze zal daar tot haar recht komen en haar talenten kunnen ontplooien. De leerkrachten en het hoofd van de school waren er heel duidelijk over, Pamela moet die kans gaan krijgen op de Boardingschool, als ze thuis blijft bij Zandile en Sane zal ze mogelijk dezelfde kant opgaan, een of meerdere kinderen krijgen en weg is je leven die je had kunnen hebben.  Of zoals Noncedo het treffend zei: je kan niet zelf bepalen waar je geboren wordt maar wel waar je dood gaat. Nu is het zo dat je hebt de Private Boardingschool en de Public Umthwalume High School. Punt is dat die Boardingschool een hoop geld gaat kosten, waarschijnlijk zo’n          R 11.000 – R 13.000,-. Nu is het zo dat wij een grote gift hebben ontvangen van het MEPD (Metaal Electro Personeel Diensten); dat bedrag dekt zo’n 1,5 jaar af. Omdat dit pas in 2020 gaat spelen hebben we 2019 nog om te onderzoeken of we haar een echte kans kunnen gaan bieden om die High School af te gaan maken. Daarnaast viel ons de school in positieve zin op omdat zij, samen met de kinderen, een Waterproject hadden ontwikkeld. Daarmee hebben zij de eerste prijs van heel Zuid Afrika gewonnen. In het kader van dat project hebben zij alle (maar voornamelijk) plastic afval verzameld uit hun omgeving en daarvan allerlei voorwerpen gemaakt.      Zoals sieraden van geplastificeerd karton, zitbanken buiten op het schoolterrein (zij binden dan plastic literflessen bij elkaar, die ieder op zich weer gevuld zijn met plastic snoeppapiertjes, etc etc.; die bundels plastic flessen worden bij elkaar gezet en overgoten met cement (zie foto’s)). Daarnaast doen zij iets met wetlands, zij leren dan de kinderen dat elk diertje, hoe klein ook een speciale functie heeft in het ecosystem. Het mooie is dat zij dit als onderwijzers als team doen en allemaal in hun vrije tijd. Wat ons trof was dat zij een grote moestuin hebben van waaruit zij groenten halen die een aangewezen persoon dan gaat koken voor die kinderen die arm zijn, zoals Pamela. Morgenochtend komt de South African Broadcasting Company om daar een uitzending over te maken en wij zijn uitgenodigd. Betekent wel in het holst van de ochtend opstaan want we moeten daar al om 08.00 uur zijn (het is een uur rijden). Daarna nog een gesprek met Sane en Zandile gevoerd, zoals afgesproken. Zandile had een vel aan 2 kanten volgeschreven waarin zij aangaf dat de ondersteuning vooral voor de kinderen nodig was. Verder gesproken over hoeveel Rand zij aan Grant (toelage van de staat voor de kinderen) krijgt. Dat zou R 2000 moeten zijn maar zij krijgt R 1700,- en daar gaat nog de  kosten van de bank vanaf ad R 150,-. M.b.t. haar baan bij de crèche, het is zo dat als het vakantie is er geen kinderen in die crèche zijn en zij dus geen geld krijgt want geen werk. Daarnaast is het zo dat er al vier mensen werken dus als er weinig kinderen zijn wordt zij niet opgeroepen: kortom dat inkomen van R 900,- is dus steeds heel onzeker. Kees en ondergetekende gaan daarover dus nog  in gesprek hoe hier mee om te gaan, te meer omdat zij te kennen heft gegeven geen studie te willen volgen. Verder heeft zij HIV, zij krijgt daarvoor goede medicijnen, maar voelt zich niet 100 procent. Het ligt dus wat genuanceerder allemaal. Sane heeft morgen een gesprek met een leidster van een kinderdagverblijf, m.n. om te praten over een job maar vooral over een studie die zij daarvoor zou moeten volgen. Morgen gaat zij mij, na dat gesprek,  meer details over geven.

Codesa was er ook en had vandaag de gevraagde klussen in het huis gefixed. Probleem was nog wel de WC, d.w.z. een poephok in het weiland. Die bleek tamelijk vol te zitten, maar de buurvrouw had aan de zijkant een grote gang gegraven waardoor alles kon wegstromen, voor het stankprobleem gaan ze wat olie verbranden en een special geurtje aan het spoelwater toevoegen. D.w.z. ze zouden eigenlijk na elke toiletgang een emmer water in het toilet moeten gooien maar dat doen ze niet omdat ze onvoldoende  water hebben in hun opslagtank. En dat bleek weer te maken te hebben zoals Kees met Mkhulu had uitgevogeld dat er ergens een verstopping in de regenpijp zat die ze grotendeels hebben kunnen verwijderen. Nou ja, Codesa onder onze arm meegenomen in de auto en hem op de snelweg in de buurt van zijn huis afgezet. Maar voor die tijd nog even bij de gemeentelijke bibliotheek naar binnen gesneld omdat Codesa aangegeven had dat nog niemand op school tijd had om hem  te helpen hoe je op internet naar (een baan bij) electrische bedrijven kan zoeken. De bibliotheek kent ons inmiddels dus wij mochten subiet naar binnen, we hadden nog 25 minuten voordat ze zouden gaan sluiten. Dus hopa samen achter dat scherm, Kees ging intussen op een andere computer zoeken naar die Boardingschool. We waren net lekker op gang toen ineens poef al het licht uitging. Godverdegodver vergeten: ESKOM (de grootste electriciteits mij. Van Zuid Afrika) heeft een schema waarbij zij twee uur per dag op verschillende plekken in het land, de electriciteit afsluiten (omdat zij te weinig steenkool hebben ingekocht).  Omdat Codesa had gezegd dat hij goed kon koken afgesproken dat we as maandag bij hem gaan eten, wij nemen vis en de hele zooi mee. Verheugen we ons op.

1. Marijke:
    6 december 2018
    Weer goed bezig Ton! Heel veel succes met alles!
    Liefs en groetjes,
    Marijke
  2. Hetty Bakker:
    7 december 2018
    Eindelijk vanmorgen tijd gevonden om alle reisverslagen eens rustig te lezen.
    Het ene verhaal wat positiever dan het andere. Maar er zitten zeker succesverhalen bij.
    Heel veel succes verder. Liefs, Hetty
  3. Margrit:
    7 december 2018
    Net even alles gelezen, diep onder de indruk, en heerlijk gelachen ook. Weer goed op dreef jullie daar! Dank en veel liefs. Misschien een idee om al die namen een keer in een overzichtje te zetten?
  4. Josina Berendse:
    7 december 2018
    Nu er geen geld van MEPD nodig (b)lijkt te zijn voor het zeker stellen van een stageplek voor Codesa lijkt mij de boarding school voor Pamela een prachtig alternatief. Zeker als Noncedo haar mentor zou willen zijn. Er moet dan natuurlijk wel een dekkende financiering zijn voor de totale duur van de school. Hoe lang is dat?
  5. Ton:
    7 december 2018
    Ja dat is dus nog even een dingetje. Gisteren en vandaag geprobeerd om die Boardingschool te bereiken omdat wij maandagochtend as een afspraak met hen willen maken. We hebben uiteraard een heleboel vragen aan hen, waaronder die door jou gesteld.