Ebomvini Primary School deel 2

7 december 2018 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Vanochtend zou de South African Broadcasting Company opnames gaan maken over het Waterproject van hun school. Ontbijt + bammetjes voor tussen de middag, neemt altijd weer meer tijd in beslag dan je dekt; plus Kees’ behoefte aan koffie dat als eerste vervuld moet worden. De rest van de dag is Kees dan scherp en alert. We kwamen iets te laat maar dat was niet erg want we hadden er al rekening mee gehouden dat e.e.a. veel tijd in beslag zou nemen. De cameraploeg nam steeds een groep kinderen, die bij een stand stond met informatie over het Waterproject, op de korrel. Tevoren stond elke groep druk te oefenen over wat ze moesten zeggen. Uiteraard heb ik opnames gemaakt van het groepje met Pamela, zie de foto’s en video’s op het blog. Vervolgens waren alle onderwijzers en onderwijzeressen zo enthousiast geworden dat wij met iedereen op de foto’s moesten, kortom het werd een gezellige boel. Uit veiligheidsoverwegingen om ons hachje te redden hebben we de principal gevraagd uit voorzorg Theresa te bellen dat we “iets” later zouden komen. Theresa had ons namelijk uitgenodigd om een verjaardagspartijtje  bij te wonen van Yvonne, de social worker die jaren geleden was ingeschakeld voor de Madlala’s.  Het vervelende is dat Theresa ons dan gaat opleggen wat wij allemaal moeten kopen aan eten en drinken voor het hele lerarenkorps, nou daar hebben we dus geen zin in. Dus wij hebben een liederlijk grote chocolade taart plus een vage cake bij Pick&Pay gekocht. Vervolgens dachten wij klaar te zijn maar Theresa vroeg vanochtend waar het drinken was dat wij hadden zullen moeten kopen. Gelukkig vond ze nog 2 flessen frisdrank die wij stom toevallig paar dagen geleden hadden gekocht. Theresa was duidelijk not amused, te meer niet omdat wij haar hadden gevraagd de taarten vast mee te nemen naar haar school omdat wij het een beetje raar vonden staan om met die taartenwinkel bij de primary school aan te komen met het verzoek om die even voor ons in de koelkast te zetten en die dan vervolgens mee te nemen naar de Sonamusa High School die er naast ligt. Al grappend en grollend kwam ik binnen en Kees en ik begonnen meteen een lang zal ze leven voor Yvonne te zingen. Dat viel gelukkig in goede aarde. Daarna bij het lerarenkorps de taart aangesneden met mijn mexicaans zakmes omdat zij geen mes hadden. Daarna moesten er in de gauwigheid nog wat schotels schoon gemaakt worden omdat er kauwgom op bleek te zitten. Links en rechts werden er kopjes en bekers uit diverse kasten gerukt om de limonade in te doen, kortom een armoedig zooitje. Maar Theresa had al gezegd dat e.e.a. het gevolg is van het wanbeleid van de principal (de man wordt ervan verdacht geld in eigen zak te steken dat van de government komt en dat bestemd is voor de school). Afgelopen mei  wilde een groep ouders de principal al hardhandig van de school verwijderen. E.e.a. heeft tot gevolg dat goede leraren verdwijnen en er steeds minder leerlingen op de school zitten. Nu zijn het er iets minder dan 700, als het onder de 400 daalt moet de school sluiten. Niet echt een inspirerende omgeving voor de kinderen, dus te meer een reden om Pamela in 2020 niet naar deze school te laten doorstromen. Na deze toneelvoorstelling van twee heren zijn we er als een speer vandoor gegaan richting de Madlala’s om daar wat beveilingsroosters te brengen die voor de slaapkamerramen van de kinderen moet worden aangebracht. Mkhulu uitgelegd hoe hij dat het beste kan doen. Vervolgens praten wij wat verder met Mkhulu en Sane. Zandile bleek naar Port Shepstone te zijn om te solliciteren voor een baan bij de Security (in een Shopping Mall). Duidelijk gevolg van mijn gesprek gisteren met Zandile en Sane over het wel/niet voortzetten van de financiële steun. Ook Sane zou vandaag een gesprek hebben m.b.t. werk en daar krijg ik nog een update van. Tegen Mkhulu gezegd dat hij nu “de man” in huis is en dus verantwoordelijkheid moet nemen en mee moet helpen. Hij begon over de kruiwagen die kapot zou zijn, even buiten gekeken, blijkt dat er wat gaten in de bodemplaat zitten waardoor de rijst en de suiker weglekken wanneer de zakken kapot scheuren. Oplossing Kees: gewoon een stuk karton in de kruiwagen leggen, niks aan het handje. Wel 2 plastic watertanks voor hen gekocht omdat degene die ze hadden daar bleek vroeger landbouwgif in te hebben gezeten, dus niet zo’n goed idee. Verder in het dorp nog even bij Dumakude Hardware geweest, hartelijk weerzien! De ouwe baas gaf Mkhulu, op ons verzoek, uitleg over hoe hij de waterkraan van de grote watertank buiten moet fixen en daarvoor de nodige spullen gekocht. Kost allemaal geen drol en we kregen nog korting ook van de ouwe baas en ja we zullen de groeten doen aan Ayob, die gaan we volgende week zien in Ladysmith.  Alle spullen inclusief Mkhulu thuis afgeleverd en met Zandile afgesproken dat we zondag as naar een soort van reptielen tuin gaan bij Margate. Na het scholengedoe is Kees bij Dr. Engar op bezoek gegaan en heb ik getracht de Boardingschool te bellen, ik had daarvan gelukkig van Noncedo een telefoonnummer gekregen, helaas geen gehoor maar wel de voicemail ingesproken. Nou ja, misschien morgen meer geluk.

1. Leo en annelies:
    8 december 2018
    we zijn zeer onder de indruk van jullie verslagen.
    Goed bezig daarzo !! Succes met de voortzetting van jullie programma.
  2. Wim Blüm:
    8 december 2018
    Jullie hebben het druk
    Ik red het niet eens om op elk verhaal te reageren. Ik heb er vandaag vier gelezen.
    Maar prachtig wat er allemaal gebeurt. Alle goeds Wim Blüm
  3. Tanja Janssen:
    9 december 2018
    Wat fijn en goed dat jullie zo opletten. Alle verschillende namen zijn voor mij nog wat verwarrend, maar ik ga de verhalen steeds beter volgen. Succes met jullie verdere stappen.
  4. Ton:
    9 december 2018
    Dank je wel Tanja! Morgenvroeg gaan we maar gewoon naar de Boarding School om te kijken of we iemand bereid en in staat vinden om ons informatie te geven.