Welke school voor Pamela?

13 december 2018 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Beste mensen,

Gisterochtend terug gegaan naar de Umthwalume Highschool, na s’morgens om 08.00 u een afspraak gemaakt te hebben met het hoofd van de school via Freedom van de administratie. Met de nodige scepsis na de vorige dag wilden we het toch een kans geven. Deze man, wat obees en traag ogend, veerde op toen  hij hoorde dat we Noncedo kennen; hij vertelde met trots dat hij haar studie had betaald in ruil voor de beste prestatie van de school. Hij gaf een schets van de school: er zijn 1500 leerlingen, met te weing klasruimtes, zodat er soms 70 leerlingen in een klas de les bijwonen. De school begint vroeg en eindigt laat en ook op zaterdag zijn er lessen zodat door de spreiding er niet altijd zulke grote klassen nodig zijn, maar 50 is normaal. Dit betekent dat van de leraren wordt verwacht dat zij flexibel inzetbaar zijn; een aantal van hen woont door de week ook op het schoolterrein.
De school heeft al lange tijd uitstekende slagingspercentages van 95- 98 %. Dit hebben we van diverse kanten bevestigd gekregen.
Wat betreft de kostschool op hetzelfde terrein: deze is alleen voor meisjes; jongens zijn te lastig (troublesome).
De meisjes slapen op zalen. Begeleiding vindt plaats voor een deel door een aantal daarvoor opgeleide mensen maar ook leerkrachten hebben hier een rol in. Zelden dat iemand van school gaat, omdat het emotioneel  gezien niet gaat. De meisjes mogen slechts 3 x per jaar in de vakanties naar huis; weekenden zijn er om naar school te gaan, en te leren. Er wordt veel aan sport gedaan.
Het aantal aanmeldingen bedraagt 3 x zo veel als het aantal beschikbare plaatsen, 250.
Op basis van ons verhaal over Pamela en haar mooie cijfers van dit jaar acht hij haar een goede kandidaat voor deze school; zij zal een brief moeten schrijven en voor een gesprek moeten komen.
Na dit gesprek organiseerde ik een rondleiding door een leraar die ik bij de administratie zag staan. Hij liet ons de gebouwen zien, die er sober en erg verwaarloosd uitzagen; de kostschoolgebouwen worden gerenoveerd zodat we die niet konden zien.
Beter gestemd dan de dag ervoor, maar nog steeds sceptisch over de geschiktheid van deze school voor Pamela vertrokken we. Wij zouden er onze kinderen niet naar toe willen sturen; maar wij kijken met westerse ogen.
Genietend van de prachtige vergezichten op de heuvels met allerlei tinten groen vanwege de zomer (jullie worden nu jaloers ?) hadden we we een mooie terugreis.
Eenmaal thuis, besloten we een bezoek te brengen aan de Highschool van Port Shepstone, een van oudsher Britse stad, waar Theresa woont en in wier huis wij verbljven. Dus vanmorgen in 10 minuten hier naar toe gereden. Wat een verschil ! Gebouwen goed onderhouden, een vlot sprekende Engels uigtziende hoofd van de school, die op deze laatste schooldag ons nog te woord stond en een rondleiding gaf .
Deze school is van de staat maar de schoolleiding heeft grote autonomie in het organiseren van de school; per leerling moeten ouders 1100 euro per jaar betalen, Daardoor kan de school, met 1200 leerlingen, veel meer leraren aanemen en de klassegrootte beperkt houden tot max 35. Leerlingen moeten de engelse taal vaardig zijn; voor Pamela zou dit betekenen dat zij het komende jaar priveles moet krijgen. Naar deze school zouden we onze kinderen graag naar toe laten gaan.
Met de kostschool er bij wordt het dan jaarlijks 2100 euro!
De school hier eerder beschreven, is gratis en voor de kostschool zijn de kosten 950 euro per jaar. Dit maakt het verschil wel duidelijk.
Wat een dilemma! Hoe verder?
Het hoofd van de tweede school had ons gevraagd of wij een zekere famile van der Galien kende, van wie de kinderen op zijn school zitten. Zij zijn Nederlanders en hebben een kinderdorp niet ver van ons vandaan waar zij HIVwezen opvangen. Aan het einde van ons gesprek het adres gevraagd, en ondanks dat we vandaag rustig aan wilde doen, immers onze laatste dag hier, toch een bezoek gebracht.
Het echtpaar van der Galien heeft een geweldige organisatie opgezet sinds zij hier 18 jaar geleden gestart zijn, zij is dierenarts en hij bedrijfskundige; zij hebben met een team 80 hiv weeskinderen in zorg vanaf soms de leeftijd tussen 0 en 3 jaar. Zij hebben een groot stuk grond met alle voorzieningen, goede behuizing en een school. Wanneer zij tiener worden kunnen de jongeren doorstromen naar 2 huizen in de stad Port Shepstone, waar zij onder begeleiding  voortgaan op de weg naar zelfstandigheid.
Dit echtpaar, zeer gedreven, en goed op de hoogte van de situatie in Zuid-Afrika, legden wij ons dilemma met Pamela voor; zij adviseerden ons om haar naar de eerste school te laten gaan, omdat deze meer past bij haar achtergrond, en het Engels van de tweede echt een groot obstakel zal vormen.
Opgelucht en onder de indruk van wat dit echtpaar tot stand heeft gebracht namen we afscheid.
Wie dit wil, kan meer over hun organisatie te weten komen op hun website : http://www.rehoboth.org.za
Onze conclusie is dat de Umthawalume Highschool een goede keuze zal kunnen zijn voor Pamela.
Wanneer zij daar eventueel zal starten, is natuurlijk vooral afhankelijk van wat zij wil. Net als Noncedo is de start met 15 jaar in onze ogen het meest wenselijk; dan zal zij er zelf goed over kunnen beslissen en er emotioneel aan toe zijn om haar, wat chaotische maar toch warme gezinssituatie te verlaten.
Al met al hebben we een goede inkijk gekregen in de schoolsituatie in dit deel van Zuid-Afrika, en hebben we het gevoel mogelijk een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van een getalenteerd meisje.

Groeten, Kees (en Ton).

1. Anga:
    13 december 2018
    Altijd lastig om de juiste school te kiezen voor een kind maar ik denk dat jullie er alles aan hebben gedaan om een weloverwogen besluit te nemen. Goed gedaan. En ja Ton........ jaloers worden op mooie landschappen ; een beetje😊 maar jij moet daar gewoon extra van genieten. Heb je verdiend. Heel veel sterkte, succes maar ook plezier.
  2. Hans Biemond:
    13 december 2018
    Wat een goeie ingeving om bij de fam. Galien langs te gaan. Fantastisch dat deze mensen met jullie konden meedenken om zo een verdomd moeilijk dilemma op te lossen. Dat Pamela nu naar de Umthawalume Highschool gaat lijkt mij, lezende dit boeiende verslag een juiste, in ieder geval - een weloverwogen keuze.
  3. Wim Blüm:
    13 december 2018
    de kansen van de kinderen groeien door goede school die bij hen past. Dat is zo fijn als er mensen zijn die dit snappen en je de juiste adviezen kan krijgen. Pamela zal hopelijk de goede keuze maken voor haar zelf. Meer konden jullie niet doen, denk ik. Alle goeds Wim Blüm
  4. Ton:
    19 december 2018
    Dank je wel Wim voor al je steunende opmerkingen, top!