Werk-Student Feshu!

2 december 2018 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Lieve familie en vrienden,

Na wat omzwervingen door Kaapstad, Robbeneiland en de gansche zuidkust tot aan Transkei waar de Xhosa's wonen (en waar Nelson Mandela vandaan kwam) gisteravond in Port Shepstone beland bij Theresa Tshabalala alwaar wij een 10 dagen gaan verblijven. Aangezien Feshu, inmiddels 20 jaar, in township Oceanview te Jeffrey's Bay (vlak tegen Port Elisabeth aan) woont, lag het voor de hand dat wij hem onderweg met een bezoek zouden vereren. Feshu's halfzuster, Nokuzola, woont daar en zij heeft hem in eerste instantie opgevangen. Nokuzola en Feshu delen dezelfde moeder die in 2007 overleden is (na de geboorte van Pamela). Nokuzola is daarna door haar grootouders opgevoed (haar vader was er wegens alcoholmisbruik niet toe in staat) en die hebben ervoor gezorgd dat zij een high school heeft gevolgd. Ze heeft een hard leven gehad. In een shopping mall heeft zij kans gezien een baan te krijgen bij de security. Haar plan is om volgend jaar een studie als general manager te gaan volgen met als ultieme droom een eigen bedrijf. We hebben van haar veel informatie gekregen omtrent de familie waardoor wij ook een beter inzicht hebben verkregen waarom e.e.a. zo verlopen is.

Feshu werkt overdag bij een bouwbedrijf en bedient de betonmolen. Wij hebben aan het eind van de dag bij de shopping mall afgesproken en zijn bij een Italiaans restaurant gaan eten. Het eerste wat me trof toen ik Feshu zag, was dat hij nog steeds erg klein is voor z'n leeftijd, maar de ontmoeting was allerhartelijkst. Het eerste half uur hadden we nodig om te leren hem goed te kunnen verstaan. Hij spreekt niet goed Engels en legt soms het accent verkeerd. Aanvankelijk had ik niet zoveel vertrouwen in zijn studieplannen, het klonk wat vaag. Maar we kwamen we er achter dat hij de dingen goed uitgezocht had. Hij gaat m.i.v. februari zich inschrijven bij de UNISA, dat betekent dat hij online gaat studeren. Via een Facebookgroep kan hij bij studiegenoten ondersteuning krijgen. Hij heeft al een bibliotheek gevonden waar hij grateloos van internet en een computer gebruik kan maken. Daarnaast gaat hij financiele ondersteuning vragen bij het NSFAS. Deze gaan dan zijn achtergrond checken om te kijken of hij wel echt arm genoeg is. Nou weet ik niet veel dingen zeker maar wel dat dat geen probleem zal zijn. Ook heeft hij een e-mailadres geregeld en een bankrekening geopend. Hij wil graag Tourisme studeren en aangezien hij voldoende punten heeft gehaald op de high school kan hij zelfs z'n bachelor proberen te halen. Dat duurt vier jaar. Daarnaast wil hij parttime blijven werken om wat bij te verdienen. Ik heb z'n verhaal gecheckt via internet en het klopt. Ik vind het een geweldige prestatie zoals hij hier in een grote onbekende stad alles zelf uitgezocht heeft, werk gevonden heeft en z'n studie uitgestippeld. Er was 1 probleem: de registratie aan de UNISA kost eenmalig R 3000,-. Wij hebben hem toegezegd dat het fonds dat voor zijn rekening zal nemen. Daarnaast zal hij een R 350,- (E 22,-) per maand krijgen om eten te kopen. Hij gaf aan dat hij z'n broers en zussen erg mist, daarom gaf ik hem de 2e avond dat wij hem spraken, een foto waar Henk Langen nog zelf opstaat met al zijn broers en zussen: grote gelukzalige grijns op zijn gezicht. Hij maakt zich zorgen over Mkhulu, want die is in zijn ogen te veel aan het spelen buiten en zou te weinig bezig zijn met huiswerk maken. Afgesproken met hem dat we zijn zorg aan de orden zullen stellen als wij zijn broers en zussen gaan ontmoeten. Verder gaf hij nog aan dat hij overweegt om een begrafenisverzekering af te sluiten, Kees en ik waren ontroerd en wisten even niet wat te zeggen. Vandaag gaan we naar de kinderen Madlala, wij zullen hen in elk geval de groeten doen van hem.

1. Wim Blüm:
    2 december 2018
    Wat geeft het leven toch prachtige dingen om van ontroerd te raken.
    Wat zijn er toch mooie mensen die denken niet alleen aan zichzelf. Zelf als ze het ook niet geheel goed getroffen hebben.
    Ik wens jullie een goede tijd en alle goeds voor de mensen daar.
  2. Thea van Wees:
    2 december 2018
    Fijn iets van jou(jullie) Ton te horen. En ook al zoveel gezien!
    Ook goed dat Feshu al jullie (financiële) bemoeienissen positief gaat gebruiken voor zijn toekomst.
    Nog een gezellig en nuttig verblijf....en geniet er evengoed van!
  3. Judith:
    2 december 2018
    super fijn te lezen ..mooi verhaal
    ik ben trots op mijn oom
  4. Wim en Riet:
    2 december 2018
    Dag, dank voor het bericht en de mooie foto. Hartelijke groeten en hopelijk tot meer mooi nieuws.
  5. Leo en annelies:
    3 december 2018
    Fijn iets van jullie te horen en super mooi te lezen waarvoor jullie daar zijn. Die ondersteuning kunnen ze goed gebruiken om hun doel te bereiken. Succesvolle voortzetting. Liefs leo en annelies
  6. Gérard Wehkamp:
    3 december 2018
    IT takes a village to raise a child!

Gérard.
  7. Johan:
    3 december 2018
    Fijn om dit te lezen. Al die namen kan ik me niet allemaal herinneren, maar de foto’s spreken voor zich.
    Lieve groet Jose en Johan.
  8. Lucy:
    3 december 2018
    Ton, Wat super mooi geschreven!
    Een fijne en nuttige tijd!
    Groetjes van mij