Dagje met Pamela op stap

29 november 2022 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Vandaag zouden we oorspronkelijk naar haar vroegere Boarding School gaan in Umthwalume maar dat ging niet door. Theresa gaf aan dat de school de Transfer Letter en haar resultaten nog niet klaar hadden. Prima dan gaan we over op plan B en dat is Pam ophalen in Izingolweni want haar telefoon deed het (weer) niet. Het nuttige en aangename is dat de Mthusi High School halverwege ligt dus gingen wij daar heen en reden meteen achter de Audi van de directeur aan, dus schitturund getimed. Hij had ons ook al gezien. Reden om de directeur nog een keer te spreken was het feit dat ik mij ernstig zorgen maak over het feit dat Pam thuis voor een schare kleine kinderen moet zorgen. De jongens Tutu, Mkhulu en Codesa zijn meest van de tijd niet thuis dus komt zo'n beetje alles neer op de nek van Pam. M.a.w. de omstandigheden voor Pam om straks thuis huiswerk te gaan maken zijn zeer ongunstig. Ik wilde met de directeur bespreken of het mogelijk is dat Pam 's middags langer op school kan blijven om daar haar huiswerk te gaan maken zodat ze thuis haar handen "vrij" heeft. Hij gaf aan dat leerlingen van Grade 11 (en dat is Pam) van 14.00 tot 16.00 uur sowieso op school blijven om hun huiswerk te gaan maken, dus dat was goed nieuws. Omdat ik altijd tot het uiterste ga vroeg ik tot hoe lang Pam max kon blijven en dat was 16.30 u. Dat stelde mij gerust. Na dit gesprek (wat de directeur tussendoor plande want eigenlijk had hij een andere afspraak) werden wij, desgevraagd, nog even rondgeleid. Toen bleek dat de school er aan de buitenkant, vanaf een afstand, er wel leuk uit ziet maar binnen toch eigenlijk een zooitje is (heeft met te weinig geld te maken; of de dure Audi van de directeur hierin ook een rol speelt weet ik eerlijk gezegd niet). Desalniettemin gingen wij fluitend verder richting Port Shepstone om de nog steeds kapotte telefoon van Pam bij de reparateur weer in te leveren. Morgen kan ik die weer ophalen. Na een heerlijke vette maaltijd wederom bij Honchos (alwaar Kees in 2018 altijd zijn heerlijke kopje koffie scoorde) gingen we meteen maar wat kleren kopen voor Pam. Dat hadden we gisteren ook voor Minnie gedaan. Met een spijkerbroek, wat slippers, schoenen en een truitje was ze weer helemaal up to date. Uiteraard nog wat levensmiddelen gescoord bij Bargain Wholesalors (o.a. een steenkoude plastic zak met kippebouten) en wat gezellig gekletst met wat medewerkers die me nog kennen van alle voedsel-uitdeel-partijen die we in het verleden gedaan hebben op diverse scholen), weer richting Pam's huis gereden. Wederom kwamen wij Zandile (de oudste zus) tegen toen wij net wegreden. Haar verteld dat wij vandaag bij de Mthusi High zijn geweest en dat Pam daar haar huiswerk kan maken. Zandile's eerste reactie was dat ze dat niet wilde en dat Pam haar huiswerk gewoon thuis moet maken. Gezegd dat thuis niet de goede situatie is voor Pam en bovendien is het een regel van de school dat de kinderen van 14.00 - 16.00 u hun huiswerk maken: punt. Daarmee was het voor mij klaar. Voor de zekerheid ga ik ook proberen bij een Boarding School in Harding te kijken of dat wat is voor Pam. Pam staat ook hier niet onwelwillend tegenover maar we moeten niet teveel onrust zaaien. Overigens is de kans uiterst klein dat Pam nog terecht zou kunnen op die Boarding school omdat de termijn al lang gesloten is. Wordt vervolgd.

1. Joke:
    30 november 2022
    Ha die Ton.
    Wat een mooi reisverslag met foto's; dankjewel.
    Super wat jij en Jaap doen. Zo concreet en direct
    waar het nodig is. Chapeau.
  2. Ton:
    1 december 2022
    Dank je wel Joke voor je support (en compliment)!
  3. Kees van Vliet:
    30 november 2022
    Lastig Ton, dat de thuissituatie van Pamela zo belastend voor haar is, goed dat dit nu bij de directeur ook bekend is.