Opsporing verzocht.

3 december 2022 - Port Shepstone, Zuid-Afrika

Gisteren Codesa geld gegeven voor de taxi naar Port Shepstone want hij wilde zijn sinds twee weken vermiste broer Malinbongwe (of: Feshu) vinden. Om 11.00 uur stonden wij op de Oribi Plaza klaar omdat we dat met elkaar hadden afgesproken. Bij de Wimpy bar wat gegeten. Desgevraagd gaf hij aan dat hij vanochtend om 08.00 uur al aan aangekomen was in Port Shepstone om te gaan zoeken. Net zoals destijds (4 jaar geleden) wilde hij een paar foto's laten afdrukken bij Johan/Postnet. We hebben daar 10 afdrukken op A4 formaat laten drukken. Op m'n telefoon kon ik gelukkig de meel nog terugvinden uit 2018 waarin zijn foto bijgevoegd was. Deze heb ik doorgestuurd naar Johan van Postnet. Terwijl we een beefburger aan het slachten waren vroeg ik Codesa op welke school hij op 01 februari volgend jaar gaat werken. Dat bleek tot mijn grote verrassing de Sonamusa High te zijn die slechts een paar honderd meter van hun huis verwijderd is en alwaar Theresa ooit Deputy Principal was. Hij gaf aan dat hij verantwoordelijk is voor de elektra (komt goed uit want daar heeft hij een opleiding voor gevolgd) en voor allerlei klussen die zich gaandeweg aandienen. Hij gaat daar 5 dagen per week werken, ik vroeg toen: ...en dat voor slechts R 400 per maand? Nee zegt hij, R 4.000,- (VIER DUIZEND RAND). Het broodje vlees spoot m'n neusgaten uit en zij hebben mij een half uur aan m'n benen omhoog moeten houden om bij te komen. Wat fantastisch! Nadat de restanten beefburger uit m'n hoofd verwijderd waren gingen wij naar Postnet om daar tien foto's van Malibongwe uit te laten printen. Op zijn verzoek eerst langs de kust gereden en met een paar bewakers gesproken, hij liet hen de foto zien. Eén van hen belde een andere collega en gaf aan dat hij gezien zou zijn bij Shoprite vlak bij de Taxi Rank in het centrum. Terwijl de bewaker aan het praten was mompelde Codesa zachtjes wat woorden, ik kon m'n tranen niet bedwingen. Naar Shoprite gereden in het centrum, Codesa en zijn vriend (die zich inmiddels bij ons gevoegd had) gingen daar zoeken; Jaap en ik zouden in de omgeving rondrijden om hem te gaan zoeken. Helaas, nadat zij weer bij ons instapten, moesten we constateren dat we hem niet hebben kunnen traceren. Thuisgekomen belde Ayob Vawda, Henk's vriend uit Ladysmith en sindsdien ook mijn vriend. Aangezien wij maandag naar Umthwalume gaan met Pam en Theresa, hem gezegd dat we elkaar dinsdag halverwege kunnen ontmoeten in Pietermaritzburg (200 km). Hem de naam van het restaurant doorgegeven wat ik via Google heb ontdekt. Om 15.30 u vertrokken wij weer om Sane op te gaan halen in Hiberdene Village Mall. We waren er redelijk op tijd maar geen Sane. Uiteindelijk, na twee belpogingen en wat heen en weer ge-app, kwam zij aanlopen. Achteraf zei Jaap, was het niet zo sympathiek van haar om eerst boodschappen te gaan doen in de Spar zonder dat ons even te vertellen en ons te laten wachten. In de auto ben ik achterin naast haar gaan zitten met de bedoeling dat we dan ff konden bijpraten. Maar ook dat verliep stroef, ze was moe, geeuwde voortdurend en ik moest steeds de dingen vragen. Bij de KFC in Izingolweni wat kip en frites gekocht en dat thuis uitgedeeld. Bij het afscheid nog gevraagd of ze misschien morgen nog een uurtje over had zodat we dan even kunnen praten, ze zou me dat morgen wel laten weten. Het was eigenlijk een domper. Jaap relativeerde op de terugweg dit gedrag; ze was misschien inderdaad erg moe, ze kwam tenslotte net van haar werk en adviseerde mij niet meteen te gaan Appen naar haar, maar even af te wachten waar ze morgen mee komt. OK, doen we.

1. Theresia Van Os:
    3 december 2022
    Dankjewel Ton! Wat beleven jullie ontzettend veel! Chapeau voor al dit werk!
  2. Judith:
    4 december 2022
    O ongelooflijk wat is dat toch een andere wereld waar jij zo gedreven mensen helpt. Je bent een bijzonder mens Ton . Je omschrijft het zo dat ik er bijna een beeld bij krijg. Het daar beleven zal nog intenser zijn. Sterkte en Succes daar en pas goed op jezelf
  3. Ton:
    4 december 2022
    Dank je wel lieverd ik zal oppassen❤️
  4. Marijke:
    4 december 2022
    Je verslag klinkt als een spannend boek Ton! Dank voor je mooie verhalen. Wat ben je toch een gedreven en mooi mens!!
  5. Ria Bakker:
    4 december 2022
    ik had inderdaad alleen je eerste verhaal gezien, tsjonge, wat een productie. goed bezig daar mannen!
  6. Marike Siemerink:
    4 december 2022
    Wat schrijf je toch leuk(grappig alla Ton)
    Echt mooi hoe je ons meeneemt in al je belevenissen! En super mooi/ goed werk daar!
    Liefs
  7. Ton: