Bijzondere verjaardag!

29 augustus 2013 - Izinqolweni, Zuid-Afrika

Allereerst natuurlijk iedereen dank voor de verjaardagswensen die ik mocht ontvangen!  Al wensten sommigen mij een vat zoeloebier toe, hetgeen ik beleefd doch beslist moet afslaan om gezondheidsredenen. Vandaag 2 afleveringen van voedselpakketten, eerst de Quesilokusa Primary School en daarna de Tholimfundo High School.  Allereerst naar Chief's supermarket om de pakketten af te rekenen en de adressen door te geven. Blijkt dat ze de school niet kennen en de vrachtwagen moet nog ingeladen worden, dat begint al goed. OK, ze moeten maar achter ons aanrijden, onderweg pikken we nog de sociaal werkster op, Duduzile, waarmee Henk al 8 jaar samenwerkt. Op school aangekomen stonden er al wat ouders te wachten en de directeur. Nadat alle pakketten op een rij uitgestald zijn werden de volwassenen  (meest oma's en tante's) en de kinderen verzocht ieder achter een pakket te gaan staan. Vervolgens legt Henk uit dat hij al jaren aan scholen in de omgeving van Izingolweni pakketten verzorgt en dat dit de laatste scholen zijn. Tevens legt hij uit wie ik ben en waarom ik er bij sta. School doet nog een woordje en vervolgens beginnen de ouders te klappen, te zingen en te dansen. Ik realiseer mij op dit unieke moment dat dit nu, precies een jaar later, de bestemming is van het geld wat ik vorig jaar bij mijn pensionering heb opgehaald. Overmand door emoties grijp ik naar m'n iPhone en maak een video-opname daarvan. Even later worden pakketten in kruiwagens geladen en vooral op het hoofd getransporteerd. Ik zit nog een beetje verdoofd in de laadbak van onze Ford Figo en zie rechts van mij een oud omaatje staan, zwaar voorover gebogen op haar houten stok, met één been wat opgetrokken. Ik nodig haar uit om naast mij te komen zitten, zij hinkt naar mij toe. En zo zijn 2 werelden die in de rest van de 365 dagen van het afgelopen jaar, lichtjaren van elkaar verwijderd zijn, verenigd. En zijn we even gewoon 2 mensen die naast elkaar zitten, ik wijs op haar been, ze knikt vermoeid en zegt op zijn zoeloes dat haar been het niet meer goed doet. Ik zie de stille kindergezichtjes en de kapotte kleren van hen, maar ook de blijdschap over de knuffel en het eten; wat een verjaardag.

1. Judith:
    30 augustus 2013
    mooi verhaal Ton! En nog gefeliciteerd :)
    groetjes Judith
  2. Carola:
    31 augustus 2013
    Zo zie je we zijn allemaal 1!!
  3. Beentjes:
    31 augustus 2013
    hallo lieve Ton, in deze dagen na je verjaardag wil ik je toch ook nog feleciteren, ik geniet van je reisverhalen en probeer me er een beeld van te maken. Tot later liefs Trees
  4. Siebe de Vries:
    Hallo Ton,
    Weer twee prachtige verhalen, alsnog van hart gefeliciteerd met je verjaardag. Proost vanaf een Haarlems terras met een Jopenbiertje.
    Groet Siebe
  5. Jos:
    31 augustus 2013
    Beste Ton en Henk, na een eerste reactie van mijn kant op de inleidende woorden heb ik niet meer gereageerd op jullie verhalen vanwege het simpele feit dat ik niet op de hoogte werd gehouden van de vervolgverhalen via email. Hopelijk zal dat nu verbeteren. De verhalen zijn prachtig en je krijgt de situatie helder voor ogen als je de verhalen leest. Ik kan goed begrijpen dat de emotie af en toe teveel wordt en dat je met weinig veel kunt betekenen voor deze mensen. Jullie pakken het toch maar mooi op. Petje af voor dit.
    Ton nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Jos
  6. Judith:
    31 augustus 2013
    Ha Lieve Ton, Nog van harte, ben beetje te laat sorry. Net je prachtige woorden weer gelezen. Weet je Ton , zo'n verjaarskado, deze reis , deze beleving is toch echt gaaf en zou toch ieder mens wensen!
    Liefs Judith
  7. Gerry:
    1 september 2013
    hallo ton kreeg vandaag pas je verhalen te lezen wat beschrijf je het goed ik beleef het met je mee wat doe je daar veel goeds echt een cadeautje voor jouw .nog proficiat groet uit best gerry
  8. Kees van Vliet:
    1 september 2013
    Hoi Ton
    Allereerst gefeliciteerd, wat een bijzondere verjaardag.
    Je maakt wel heel mooie dingen mee, in een wereld waar de basisbehoeften niet goed vervuld zijn, maar waar je dan wel hoort van Shakespeare, wat een tegenstellingen. Ik blijf je vlot geschreven reisverhalen volgen.
    Groetjes, Kees en Josina
  9. Mathijs:
    2 september 2013
    Hé Tonno!

Van harte nog met alweer een jaartje ouder. Een lekker biertje naar keuze hou je nog van mij tegoed. Fijn om je verhalen te lezen en mooi dat het gelukt is met die koelkast.

Liefs,
    Mathijs, Carlijn, Petra en Inge