Afscheid

7 september 2013 - Izinqolweni, Zuid-Afrika

Henk was nieuwe kleren wezen kopen met de oudste twee, Sane en Zandile in Port Shepstone en pikte mij op de terugweg op bij de bibliotheek. Bij hun huis aangekomen bleken er al een paar palen klaar te liggen en 2 gaten gegraven. We hadden oorspronkelijk de waslijn wat dichter bij huis gepland en aangewezen maar dit was hun keuze. Achteraf een goede keuze want daardoor konden we gebruik maken van een boom die daar toch maar stond te niksen en zo gebruikt kon worden als 3e paal. Bovendien zou hun speelterrein om het huis zo vrij blijven. Er was dus goed over nagedacht! Henk nestelde zich, zoals het een CEO past, op de bank tegen het huis met de kleinsten naast zich en nam alles welwillend in ogenschouw. Henk betekent trouwens heerser, maar daarover straks meer. Ik dacht dat ik alles moest organiseren en regelen maar ondertussen ontpopte Codesa zich werkelijk tot een meester-timmerman. Met een jaloers makende vaardigheid hanteerde hij de machete om de bast van de boom te halen terwijl Fesju ondertussen met een ijzeren platte stang de kuil verder zat uit te diepen. Ik stond erbij en keek er naar en zag dat het goed was. Net toen ik dacht we kunnen de waslijn boven op de paal timmeren met een kram kwam Codesa met twee planken aan en hakte er gleuven in voor de waslijn. Simpel maar doeltreffend, hier werd ik toch even grandioos op mijn eigen terrein verslagen! Geweldig. Op deze manier zouden we twee waslijnen kunnen spannen. Wat ik er nog een beetje aan kon bijdragen was mijn iPhone die ik middels een app als waterpas kon gebruiken, dat stond wel stoer maar droeg verder niet zo heel veel bij aan het resultaat want de jongens gooiden professioneel stukken steen onder in het gat en begonnen het geheel vast te stampen en zand erover, klaar is Codesa! Hulde, hulde. Vervolgens de waslijn aangebracht en vastgebonden. Ik zou zeggen, zie vooral de foto's! Uiteraard moesten de oudste twee lady's hun nieuwe japonnen of jurken showen, grandioos! Het grappige is, het ziet er uit alsof het bij modehuis Dior vandaan komt maar het is gewoon bij de Afrikaanse Zeeman gekocht! Zoals gemeld had ik wat gereedschap gekocht en dat in een plechtige ceremonie aan Fesju en Codesa overhandigd en hen verantwoordelijk gemaakt hiervoor. Fesju krijgt de leiding bij het dichten van toekomstige gaten in het dak. Op de takenlijst die pontificaal bij de voordeur hangt heb ik bijgeschreven dat Codesa op 03 oktober 2013 alle stopverf en houtwerk van de ramen gaat schilderen. Ik had al geschreven dat het zoontje van Zandile, Bandile, inmiddels gewoon in het gezin is opgenomen. Alleen was Zandile niet tevreden over de naam en heeft zij besloten om hem Henk Bandile te noemen!! Uiteraard Henk gefeliciteerd met het late vaderschap, nu was hij toevallig negen maanden geleden ook hier maar ik mocht daar verder geen conclusies aan verbinden. Via zijn oudste zus heeft hij, desgevraagd, aan Zandile kunnen melden dat de naam Henk: Heerser betekent. Dit tot grote tevredenheid van de Heerser zelf natuurlijk. Tot slot ontdekte Henk nog dat er wat spijkers onder in een dwarsbalk van een deur geslagen moesten worden maar toen werd het toch echt tijd om afscheid te nemen. Alle kinderen werd binnen geroepen (de jongste Amanda bij mij op schoot) en vertelde Henk dat wij met veel plezier alle klussen gedaan hebben en dat familie, vrienden en collega's met genoegen een financiële bijdrage hebben geleverd aan dit geheel. De kinderen op hun beurt bedankten alle donateurs voor hun bijdrage, zij waren er enorm blij mee. Henk gaf aan dat hij de stellige indruk had dat er veel verbeterd was en benadrukte, vooral bij Zandile, dat zij moest bellen of schrijven naar hem, als zij met vragen zat. Sowieso wordt er wederzijds (schriftelijk) contact onderhouden en dat zal gaan via de school. Na zo tijd intensief met hen te hebben opgetrokken kan het niet anders dan dat je van ze houdt en zo te voelen en te merken was dat ook wederzijds. De manier waarop Codesa en Fesju de klus hadden voorbereid en uitgevoerd plus dat Zandile ook attent was om middels SMSen Henk van e.e.a. op de hoogte brengen, was een teken dat het hele project het nodige bij hen in beweging had gezet en dat was ook een nevendoel. Tuurlijk weten wij ook wel dat er nog het nodige mis zal gaan, ik weet bv. nu al, dat de waslijn het zal gaan begeven omdat de latten die boven op de paal zijn geslagen niet het gewicht van de natte was zullen kunnen dragen en bovendien (stom, stom) zijn er geen schuine schoren gezet tegen de palen. Dat laatste was ik dus vergeten en werd daarvan vannacht badend in het zweet wakker. Vanochtend tegen Henk gezegd dat ik dat nog aan Fesju telefonisch moet melden. Henk zegt: niet doen, laat ze dat zelf ontdekken en vooral zelf oplossen. We hebben ze de middelen gegeven en nu moeten ze het zelf gaan doen. En zo is het!

1. Ton f:
    7 september 2013
    Een fantastische klus geklaard . BEDANKT DAT IK ER DEELGENOOT VAN HEB MOGEN ZIJN .
    iK BEN ER ZEKER VAN DAT OOK JIJ JE ERAAN HEBT KUNNEN ONTWIKKELEN .
  2. Marike:
    Zeker!!
    Erg indrukwekkend en een zeer geslaagd avontuur voor jou (en Henk).
    Geweldig wat jullie allemaal hebben gedaan!
    Fijn dat ik daar deelgenoot van mocht zijn door jouw mooie verhalen....je hebt mensen ook aan het denken gezet...
    Kus Marike
  3. Siebe de Vries:
    Hallo Ton,

Jammer dat jullie alweer terugkomen, heb genoten van je blog.
    Dinsdag weer paar rondjes op de baan?

groet Siebe
  4. Annemarie:
    7 september 2013
    Heb even gegoogled en begrijp dat de betekenis van de naam Ton is: 'naam van legendes'.
    Waarmee de bal op de stip ligt om deze serie bijna legendarische blogs te bundelen en uit te geven, ten bate van dit goede doel waar Henk en jij samen de handen voor uit de mouwen hebben gestoken.
    Tot die tijd, dank je wel voor al die mooie woorden.

Dus,
    wordt vervolgd?

Annemarie
  5. Jane Hölscher:
    7 september 2013
    Wat heb je weer een prachtig verhaal de lucht ingestuurd!
    Iederekeer denk ik:dit zal het laatste wel zijn.......
    En fin, Ton. ik heb er van genoten.We kregen jarenlang
    Henk z'n mailswaar ik ook altijd blij mee was, maar jij
    schrijft zo heel anders,een mooie aanvulling op elkaar
    Heel veeldank en groeten Jane Hölscher
  6. Jetty:
    7 september 2013
    hoi Ton, en Henk, gisteren een inhaalslag gemaakt en al je verhalen van jullie belevenissen en vooral inspanningen gelezen. Mooi, dat jullie er zelf zo van genieten en het daardoor ook goed ontvangen wordt bij de gezinnen en de kinderen voor wie jullie t doen. Ik ben blij dat ik er op deze manier meer over heb kunnen lezen, en een klein steentje heb kunnen bijdragen. Sterkte met t afscheid en goede reis naar huis!
  7. Saskia Ehrnreich:
    8 september 2013
    Lieve (oom) Ton, vind het zo mooi wat je gedaan hebt. Kleinschalig maar directe hulp aan mensen die het nodig hebben. Dank je wel voor de mooie verslagen. Volgende keer wil ik met jullie mee :-)
    Groetjes, Saskia, Remco, Mats & Jitske
  8. Wim smit:
    Hadieton
    Met veel belangstelling al je verslagen gelezen. Echte ton verslagen overigens. Leuk project, lekker praktisch. Zal wel afkicken worden lijkt me.
  9. Kees van Vliet:
    Beste Ton
    Je lijkt echt je draai gevonden te hebben, Misschien jammer dat je nu weg gaat. Ik vond het leuk en boeiend via je blog mee te kunnen kijken in een stukje Zuid Afrika.
    Tot binnenkort; een goede terugreis.
    Groeten van Kees en ook van Josina