Verjaardag deel II

31 augustus 2013 - Izinqolweni, Zuid-Afrika

Zoals bekend zou ik mijn verjaardag ook met de 8 kinderen Madlala vieren en dat hebben we afgelopen zaterdagmiddag gedaan. We hadden taart, chips, pinda's en chocolaatjes in Port Shepstone gehaald en 10 (want wij lusten ook wel wat) porties frites met kip uit het dorp. Daarnaast 2 nieuwe bezems, een mop en een emmer meegenomen maar die waren niet bestemd voor consumptie. Het was oorverdovend stil tijdens het eten, er werd geconcentreerd gesmikkeld, Henk en ik zaten te genieten. Daarna de flessen limonade en taart en de chips en pinda's. Lets have a party, de kinderen gingen helemaal los! Uiteraard werd er gezongen, en hier is de gewoonte dat ze je leeftijd noemen en beginnen te tellen bij 01. Toen ze bij 28 waren aangekomen riep ik "Yes", helaas was mijn werkelijke leeftijd ook hier doorgedrongen dus er werd pas gestopt bij 66. Je zou toch denken, je geeft die kinderen te eten dan zijn ze wel aardig voor je, maar nee, genadeloos doorgaan tot 66. De jongste 2, Amanda en Pamela wreven tevreden over hun buikje en er heerste een vrolijke sfeer. Vervolgens hebben we, zoals afgesproken was, een overleg met de 3 oudste kinderen gevoerd. We hebben het gehad over structuur aanbrengen in hun leven, te beginnen met het schoonmaken en vooral -houden- van het huis. Dat bleek in goede aarde te vallen, sterker nog er bleek al een soort van afspraak te zijn! Verder hebben we hun verteld dat er geld ingezameld is door familie, vrienden en collega's en dat zij een lijstje moeten gaan maken dit weekend wat zij nog willen aanschaffen aan kleding, plus uiteraard een schema wie doet wat en wanneer. Daarbij kunnen ook de kleinsten ingeschakeld worden. Tot slot hebben we hen verteld dat we van plan zijn om maandelijks een bedrag van ZAR 500 beschikbaar te stellen; uiteraard waren ze hier heel blij mee. Desgevraagd gaf Zandile aan dat dat het beste rond de 15e van de maand kan gebeuren want dan is het geld zo'n beetje op. Afgesproken dat wij gaan onderzoeken op welke (en vooral goedkoopste) manier dat het beste kan. Bij de Triodosbank (mijn bank) kost het gem. € 25,- en dat vinden we een beetje zonde van het geld. Daarnaast is MoneyTransfer misschien een mogelijkheid. Dus mocht iemand een idee hebben hoe het goedkoper kan horen we het graag!!

Onze bedoeling is om dit bv. een jaar te doen en dan te evalueren. Daarnaast gaat Mrs. Tshabalala geregeld onverwachts langs (wij hebben haar aangesteld als Gezinsvoogd Buitenland) zodat we een stevige vinger aan de pols hebben, zij zal ons op de hoogte houden. Bovendien ziet zij de oudste kinderen op school, de jongste gaan naar de basisschool die er naast staat en ook die hebben een goed zicht op de kinderen.  Tot slot hebben wij de kinderen voorgesteld om een soort van waslijn te maken zodat zij niet steeds hun kleren in de struiken hoeven te hangen of bij de buren over de schutting. Om hen een groter, actiever aandeel in het proces te geven hebben wij hen gevraagd hoe zij aan palen kunnen komen. Zij hebben gezegd dat zij dat gaan regelen, wij hebben toegezegd dat wij dan voor de waslijn gaan zorgen. De kinderen waren blij met het overleg en Litre had zelfs, na enig aandringen, een vraag, nl. of zij thuis mocht blijven als er op school geen lessen waren. We hebben gezegd dat wij daar niet over gaan maar dat wij het zullen voorleggen aan Moeder Theresa. Tot slot nog een grote en een kleine ruit ingezet. Van Sane (of Litre) kreeg ik een verjaardagskaart met de tekst: "Happy birthday my friend Tomn, he is turning 66 years old. Happy birthday, Tomn, Tomn, You are old now, you are old now. Short message: Hey my friend I just want to tell you that I love you and I appreciate your presence here in SA and being here at home with us. Enjoy your 66 yr.". Van Mkhulu (je weet wel van de Shakespeare lezing) kreeg ik een zelf ontworpen verjaardagskaart met daarop de tekst: "Dear Tom,, Hi Tom, my old friend of friend. I would love to say hello and happy birthday. Mr Ton or my friend I wish you the best in your day. I would be happy if you are happy. If you not happy me too. I would be like you. Thank you for everything. I wish you the best. God bless you. I hope this card will cheer your life. I hope God can bless you with internal life. Me Mkhulu". Dat er daarna een plas water onder mijn stoel lag moge duidelijk zijn.

Het laatste goede nieuws is dat Moeder Theresa (zo ben ik haar maar gaan noemen) zojuist via de telefoon vertelde dat de kinderen er heel anders bijlopen, vrolijker, ze zien er beter en "steviger" uit! Nogmaals namens de kinderen heel hartelijk dank en we zijn er inmiddels achter dat er zeer veel, en dan bedoel ik ook zeer veel, geld overgemaakt is, namelijk ruim 1250 euro!!!!!!!^&$%#$@#! God may bless you all!       Henk&Ton - Cowboy Gezinsvoogden Int. BV

1. Gérard Wehkamp:
    2 september 2013
    Van alle 66 verjaardagen zal deze een van de meest memorabele zijn.
  2. Siebe de Vries:
    2 september 2013
    Vast en zeker een verjaardag om nooit te vergeten.
  3. Riet de Groot-Moolenaar:
    2 september 2013
    Geweldig wat jullie allemaal doen.
    Het is niet te geloven ze zullen jullie missen en jullie hen.
  4. Johan:
    2 september 2013
    Plassen water!! Wat wil je, grote dankbaarheid. Ga door met dit mooie werk en dan nog maar een paar plasjes. Hier houd je het wel droog.
  5. Judith:
    3 september 2013
    af en toe als ik je verhaal lees voel ik ook de tranen komen....waar hebben we het hier soms over!!! Alweer......thanks dat je dit alles deelt. Bewaar die kaartjes maar goed!! Liefs Judith
  6. Carola:
    4 september 2013
    Mooi verhaal tante ton hahhahaha!!! Er zijn maar weinig dingen zeker in het leven en dat jullie met het geld goede dingen doen is er 1 van! Hopelijk kan ik op mijn 66 e in jouw voetsporen treden of eerder om ook dit soort mooie dingen te doen