Kleine duistere party.

26 augustus 2013 - Izinqolweni, Zuid-Afrika

Gisteren werden we uitgenodigd op een party bij de overbuurman Ronnie, dat is de broer van Mevr. Khomo. Hij is ernstig ziek en het perspectief is redelijk zwart. De mannen heetten mij hartelijk welkom en moest aan het zoeloebier! Als ik een vergelijking mag maken: het is een emmer lauwe koeiepis wat al zo'n week heeft staan gisten en waarin de boer zelf nog een paar geurineerd heeft. Ik liet mij niet kennen en heb een aantal slokken genomen waarna ik het geheel snel wegspoelde met Castle (te vergelijken met Heineken). Daarna hebben de mannen nog de traditionele zoeloedans (inclusief zang) voor mij gedaan, bij de eerste ging het nog aardig, de 2e kon amper op zijn benen staan! De chief was er ook, dat is een oude man die door hen is aangewezen. Deze moet bemiddelen bij conflicten, bij hem moet je ook op het matje gekomen als je wat uitgevreten hebt. Late aanvulling: aan het eind van onze vakantie werd mij de bedoeling van deze party duidelijk: het is bedoeld als een soort ritueel. De bedoeling is dat er tegen degene die gaat overlijden nog allerlei dingen gezegd kunnen worden die je nog graag zou willen zeggen.

Tot slot hoorde ik nog een gruwelijk verhaal van Henk: vorig jaar hebben ze 3 inbrekers betrapt, terstond werd er een ploegje mensen verzameld en zijn ze hen achterna gegaan. De één is volledig in elkaar geslagen, de ander heeft het niet overleefd. Ik snap het wel, je hebt weinig bezittingen en nog minder geld en dan komen ze ook dat nog eens van je afnemen (ik keur het recht in eigen handen nemen natuurlijk wel (een beetje) af (soms).

Maandagochtend 26 augustus 2013: de hele ochtend bezig geweest (samen met Henk) om alle pennen, potloden, knuffels, etc. etc. te sorteren en 3 stapels te maken. We kregen traditiegetrouw bezoek van onze grote vriend Zeloe (zie foto's). Vervolgens heb ik vast een begin gemaakt met de buitenlantaarn voor het huis van Zandile. Dat gaat als volgt: neem een lege colafles, zaag met je zakmes-zaag de hals eraf, maak een gat in de opening van de dop en voer daar het snoer van de fitting doorheen. Zo voorkom je dat het regenwater erin sijpelt en kortsluiting maakt! Bij de Khomo's hangt ie al jaren zo! Daarna wilden we weer internetten bij de bibliotheek, maar u raadt het al: gvd nog steeds geen internet. Dus zitten we weer in Port Shepstone. Het ga u allen goed.

1. Siebe de Vries:
    26 augustus 2013
    Hallo Ton,
    Kreeg gisteren het adres van je blog door van Nanning.
    Je bent een leuke verhalen verteller.
    Indrukwekkend wat je allemaal meemaakt. Nu ben jij natuurlijk wel gewend in je werkzame leven, maar dit lijkt toch van de overtreffende trap.
    Ik wens je ondanks de ernst, een heel goed verblijf.
    Groet Siebe
  2. Hans Biemond:
    26 augustus 2013
    Duistere Party, geen klein bier.
    Hallo Ton, met veel genoegen je pennevrucht in de aflevering "Duistere Party" gelezen. Wist je dat het voortbrengen, op eigen kracht en ontsproten aan een oorspronkelijk brein van treffende en de lachspieren masserende vergelijkingen behoort tot 1 der kenmerken van een groot literair talent? Waarlijk je beschrijving van het Zoeloebier zet mij nu niet bepaald aan - zou het ooit in de schappen van de Mensenvriend Albert Hein verschijnen - om dit kostbare vocht dan af te nemen. Laat staan tot me te nemen. Was het echt zo lauw van temperatuur als jij beschrijft? Het getuigt van een zekere doodsverachting dat je hier je dorst mee bestreden hebt. Je moet wel erg uitgedroogd zijn geweest, nou ja Zuid Afrika, dat snap ik - om dit te hebben kunnen drinken.
    Enne, hetgeen je schrijft over de effectiviteit waarmee je vrienden daar in het diepe zuiden een stelletje inbrekers te lijf zijn gegaan, met doorslaand succes, zal zijne excelentie Fred Teeven, onze nimmer dralende bewindspersoon van het succesvolle kabinet Rutte II, groen en geel doen uitslaan van jaloezie. Gebeurde dat hier te lande ook maar eens wat vaker, dan zou vriend Opstelten zijn drones in de hangars kunnen laten staan. Of is het Nederlandse nieuws ver weg voor je nu? Dat kan ik me best voorstellen, ergens. Evengoed schokkend om zoiets te vernemen, namelijk dat het van moord tot doodslag kan geraken bij inbraken en pogingen tot... Dat is duidelijk overgekomen door jouw verhaal en het zegt indirect weer veel over de (zeer) schrijnende armoe daar waar we ons hier in het zelfgenoegzame Nederland nauwelijks een voorstelling van kunnen maken. Ton, blijf schrijven! Ik geniet!
    Hou je goed,
    Hans.
  3. Judith:
    27 augustus 2013
    Weer erg leuk om te lezen. Je maakt echt van alles mee van het leven daar, lijkt me echt bijzonder. Dank voor het delen
    xxxJudith
  4. Kathy Kouwenberg:
    27 augustus 2013
    He Ton,

Wel jammer hoor.. dat er geen foto's/video's zijn van jou die de traditionele zoeloedans, danst! Ik had het graag willen zien!
    Ik blijf je verhalen lezen!

Groetjes, Kathy
  5. Jane Hölscher:
    28 augustus 2013
    28augustus.
    Dag Ton, heb ik goed begrepen dat je morgen jarig bent?
    Dan wil ik je van harte gelukwensen, en jullie een
    goede dag toewensen.
    Morgen naar de scholen?
    Dank voor je prachtige verhalen.
    gegroet, Jane
  6. Wilma van scherpenzeel:
    28 augustus 2013
    Hi Ton,wat kan jij ontzettend leuk en goed schrijven.Bovendien blijk je ook een prima klusser te zijn. Dat moet ik onthouden!Hoewel ik nooit in "zwart'Afrika ben geweest, doet veel mij denken aan situaties die ik van het platte land van Marokko en Tunesié ken, zoals bij het uitdelen van speelgoed en snoepgoed. Dat maakt jezelf gelukkig,hè? Ik vind dat jullie prachtig werk doen en hoop op een mooie toekomst voor deze kinderen, maar je schrikt wel als je hoort hoeveel wezen er zijn. Wie betaalt de aidsremmers daar?
    Zeg Ton, hoe warm / koud is het er? Ik zie je soms met hoog gesloten kraag op de foto, maar ook Henk in korte broek.
    Klopt het dat je vandaag jarig bent? Dan hoop ik dat je een feestelijke dag hebt gehad en ik wens je een heel mooi nieuw levensjaar toe. Hart. groet van Wilma( A zit op kloostereiland in de Witte Zee)
  7. Merel:
    29 augustus 2013
    Lang zal je leven. Lang zal je leven. Lang zal je leven in de gloria, in de gloria, in de gloria hieperdepiep Hoera!!!!!!!!!!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooi feest van vandaag.
    Liefs Merel
  8. Erik Martens:
    Goede Ton,

Vriend,

VAN HARTE gefeliciteerd met je verjaardag!
    Zo-even heb ik een bijdrage overgemaakt op de "Madlalarekening", dat lijkt mij een passend verjaarscadeautje.
    Je hebt wel een heel bijzondere locatie uitgezocht.

Je blog is een genoegen om te lezen.

Groeten aan je kompaan Henk en succes!

Els&Erik
  9. Jan Moolenaar:
    hoi Ton,

allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook namens je schoonzus Riet. We genieten steeds weer van je verhalen, al is genieten misschien niet het juiste woord met alles wat jullie daar meemaken. Maar wat een goed werk doen jullie, geweldig!!!!!!! En natuurlijk genieten jullie tussendoor ook, zoals van dat heerlijke bier :).
    Wij hebben net, ook namens Riet, een bijdrage aan jullie overgemaakt.

Groetjes, ook aan Henk,

Riet, Jan en Jacqueline Moolenaar
  10. Hetty Bakker:
    Hoi Ton,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Desi, Antoinette, Laura, Mandy en Marietta.
    Drink er nog een lekker glas zoeloebier op! Klinkt geweldig.
  11. Gerda Breij-Langen:
    29 augustus 2013
    Ook van mij van harte gelukgewenst. Ik geniet altijd van de verhalen van Henk, en interessant om nu ook eens te lezen hoe jij een en ander ervaart. Je bent wel in een volkomen nieuwe wereld terecht gekomen hè?
    Veel succes verder, groeten voor jou en voor Henk en dank voor je verhaal.
  12. Hans Biemond:
    Gefeliciteerd Ton! Gezondheid gewenst,
    Hans.
  13. Johan:
    29 augustus 2013
    Hallo Ton, jouw reisverhaal direct gelezen. nu pas een reactie, maar met voorbedachten rade.
    Kerel van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Je zult er nog wel aan denken ,maar je bent met heel wat belangrijker dingen bezig.Ton het ga je goed en sterkte met het prachtige werk dat je daar doet.
    Groet Johan.
  14. Leo en annelies:
    29 augustus 2013
    Lieve ton. Happy birthday to you, in de wei staat een koe en die koe zegt I love you, happy birthday to you. We hebben de hele dag aan je gedacht en op dit moment op je geproost. GEZONDHEID. Liefs uit Haaksbergen.